ACT

ACT står for Acceptance Commitment Therapy

 

Acceptance = Accept

‘Acceptance’ handler om at acceptere, at tanker, følelser og fysiske fornemmelser kommer og går hele tiden – uden at det er noget, vi selv styrer. Nogle gange er de behagelige, andre gange ubehagelige … og af og til er de helt neutrale.

 

Commitment = Engagement

Ordet commitment i Acceptance and Commitment Therapy kan oversættes til ‘engagement’ eller ’forpligtelse’. Kort fortalt så handler det om, hvad der skal have lov til at styre dit liv. Skal det være ubehagelige følelser som stress, angst eller depression – eller dét, der inderst inde er vigtigt for dig? Altså dine værdier.

 

3 vigtige ting du kan lære af ACT

ACT er en terapi-metode, der lærer dig mindst 3 ting:

  • For det første lærer du at forholde dig til dine ubehagelige følelser på en ny måde – nemlig med accept….i stedet for at kæmpe med eller flygte fra dem.
  • For det andet hjælper ACT dig med at finde frem til det det, der inderst inde er vigtigt for dig. Nemlig dine værdier.
  • Og for det tredje kommer du lige så stille i gang med at leve et liv styret af dine værdier – i stedet for af følelser som stress, angst eller depression. Altså ikke uden ubehaget, men med ubehaget som følgesvend … bare uden at den får lov til at styre dig og bestemme, hvordan du skal leve dit liv.

 

Jeg anvender ACT for eksempel til behandling af selvværdsproblemer og angst.